Arkiv för nyfikna

1 apr. 2009

Ole dole doff

Hade problem i eftermiddags.
Hunden smet när min frus systerdotter kom hit. Jag tog på mig ett par skor och gav mig efter honom.
När jag passerade växthuset och kom upp mot komposten, där hunden passerat bara sekunder tidigare, såg jag något som rörde sig. Något väldigt ljust. Förvånad över att hunden missat en katt, och att katten inte sprungit iväg saktade jag ner en aning. Gissa om mitt ansikte blev långt när det ljusa rörde sig lite mer - och visade sig vara en av våra hönor! Hur i all sin dar tog hon sig ut ur hönsgården till att börja med? I alla fall så blev jag helt stående under åtminstone 10 sekunder utan att kunna bestämma mig för om jag borde jaga hönan eller hunden.
Det blev hönan som fick prio 1 eftersom Rocky har tänder och står ganska mycket högre än en höna på näringskedjan. Dessutom springer han ner i diket och gömmer sig för bilar.
Hönan försökte naturligtvis springa / flaxa iväg och gav sig iväg mot det plöjda gärdet utanför tomten. Hon vände redan efter några meter och sprang längs diket, förbi växthuset och gjorde en fint över diket igen. Finten misslyckades, eller åtminstone hennes hopp. Hon landade mitt i diket och blev liggande i vattnet några sekunder. Väl uppe såg jag hur hönan smög upp i det långa gräset och stannade. Eller såg och såg, jag såg inte någon rörelse längre bort. Väl framme vid platsen låg hönan helt stilla och praktiskt taget osynlig. Hon syntes helt enkelt inte i det döda gräset.
För att göra en lång historia kort plockade jag upp den stackaren och återbördade henne till hönshuset. Rocky sprang hem när han såg mig komma med bilen.
Ha de, alla där ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar