Arkiv för nyfikna

6 feb. 2010

LR - vindrutetorkare

Att renovera torkarmotorerna.
De satt helt fast, men jag behövde inte byta ut en enda del på dem - förutom torkarbladen.
Allt annat handlade om att rengöra allt från 47 års gammalt fett och skit.
Här uppe sätter jag ihop det pillrigaste - en låsring på utgående axel.
Som ni ser har jag inte tagit bort all rost, utan bara rengjort höljet.
Kugghjulen kan bara sitta på ett sätt, så risken att göra fel är minimal.
Det går att provköra motorn redan i det här stadiet med hjälp av ett bilbatteri.

Det bruna kugghjulet är gjort i någon sorts nylon eller plast. Jag tordes inte låta det ligga i avfettning mer än några minuter. De andra kuggarna fick ligga i blöt ett par timmar innan jag borstade av dem med tandborste.

Alla delarna till en torkarmotor. Jag plockade aldrig isär själva elmotorn, eftersom det inte fanns någon anledning. När allt fett och all skit var borta gick allt så lätt i alla fall.
Kolen är också enkla att kontrollera utan att demontera mer än jag gjort på bilden här ovan.

Så här ser torkarmotorn ut hopplockad med alla delar.
Tråkigt? Kanske, men det var ändå ett jobb som måste göras. Och dessutom har jag inte hittat särskilt många upplysningar om just vindrutetorkarna till klassiska Land-rovers på andra ställen.
En annan sak är ju att man kan stå i ett varmt garage och arbeta med detta. Sedan är det bara att lägga den renoverade delen i en ren plastlåda, märka den och ställa undan tills det är dags för montering på bilen.
Ha de - alla nördar!




Okej, de här bilderna har legat några veckor, men i alla fall.






Av spår

Jag har åkt tåg i helgen. Och jag upptäckte varför bilen är så överlägsen: trångt, inte i tid, dyrt, bullrigt för att inte nämna otillgänglighet och opassande tider är allt vad bilen saknar - men som tåget har i överflöd. Vore det åtminstone billigt att åka tåg hade jag kanske kunnat acceptera det. Men nu?
Leve bilen!