Arkiv för nyfikna

17 juli 2009

Livet på gödselhögen

Okjej, jag har haft en halvdålig dag igen. Satt och kollade hur många som har gissat på vilken bil det var förr några dagar sedan.
Jag har haft 2 - 2! - gissningar!
Den första kom från min fru, som naturligtvis gissade rätt.
Den 2 gissningen kom från min syster, som var ute och cyklade.
Nåja, här är lite fler bilder på samma modellserie - om än i lite olika skepnad.
Och för att göra allt lättare;
det är INTE en Renault.
Tänk DMG - företaget som gick ihop med Benz&Cie Rheinische Gasmotorenfabrik Mannheim 1926. Jag tror att jag fick stavningen och årtalet något så när rätt. De slog sig i alla fall ihop med Benz.
Och nej, det är inte en Daimler heller. Fast ni är nära.












16 juli 2009

Tvioli

Har vi inte haft här hemma. Däremot ett litet maraton; det kallas jaga jycken.
Han smet idag. Jippi - men vi har i alla fall blivit lovade hjälp med att få ordning på honom. Det är en i närheten av där vi bor som kommer att ordna hundkurser för problemhundar framöver. Mannen i fråga är hundförare hos polisen, så jag tror att han vet vad han gör. Synd, för annars är vår jycke enormt snäll. Enda egentliga problemet vi har är att han smiter ibland. Särskilt händer det när vi har främmande, och det är är allmänt mycket som händer. När vi är ensamma hemma kan han ta en promenad till vår närmsta granne och tigga lite korv, men sällan något värre.
Jo, här kommer ett nytt tips på min lilla bilfråga; det är INTE en Mercedes. Tänk på en släkting till nämnda bilmärke, så kommer ni i närheten.
Ha de
Bähhhh

14 juli 2009

Ledtråd

Bilen jag frågade efter vad det var, i förra inlägget är INTE en Gräf und Stift. Bilen på bilden här är däremot en Gräf und Stift. Det här är bilen som ärkehertig Frans Ferdinand och hustrun Sophie satt i när de mördaes i Sarajevo 1914.

En liten passus;
Gräf und Stift startades 1902 av bröderna Gräf, som tillverkat cyklar under 1800-talet.
Företaget fanns kvar ända in på 70-talet, åtminstone som namn.
Nu för tiden har företaget helt och hållet försvunnit i tillverkaren MANs stora flotta.
MAN har byggt en ny fabrik på platsen där biltilverkaren startade sitt liv för 107 år sedan.
Fascinerande, eller hur?
Och jag vet det.
Blotta tanken på att äga denna kunskap är inte så lite nördigt.
En god natt, på er alla!
Och jag vill fortfarande veta vilken bil det var i förra inlägget.
Till och min fru kunde gissa det på 2 försöket, så kom igen där ute!
Mitt enda försvar är att jag har snott en del av informationen, det från 70-talet och framåt, från Wikipedia.
Gå och lägg er nu....

Lite om höns

Okej, det handlar inte om höns. I alla fall inte jättemycket.
Vi börjar med en lilja, som har tittat upp alldeles intill höns... hrm... komposten.
Någon som vet vad det är? Vi kanske har gissat, men är inte hundraprocentigt säkra.

Den andra bilden är på en bil. Jag tänkte mig en liten följetång;
Om ni vet vad det är för bil, eller tror att ni kan gissa vilket, land eller liknande den kommer från, så tala om det.
Under veckan så berättar jag med om bilen.
Jo, ett tips; "Ze car ihz nicht godt". Och nej, jag trodde inte att det var tyska jag skrev. Möjligen thai? :)

12 juli 2009

God natt

En tidig kväll. Det har varit en bra dag, för både mig och min fru. Trots värk och sömnbrist har vi haft syrran här, vi har städat inne och vi har städat ute hos djuren. Syrran passerade också för en stund sedan. Hon var på väg norrut i bilen hon lånat av mig. Om ni tittar på bilden, så får ni en liten föraning om hur oroad jag var av tanken på att låta denna kvinna packa min bil.
Men... allt gick utan vidare in där bak, så silvertejp var en onödig lösning.

Bilden ser faktiskt komisk ut. Jag skulle inte vara den som låg bakom ett sådant ekipage.
Nåja, det var lite om bilar igen.
För övrigt intet nytt.
Jo, kl 9.00 i morgon bitti smäller det. Måndag, och jobbet börjar.
Jag älskar måndagsmornar.
Ha de, alla sjusovare där ute!