Arkiv för nyfikna

22 dec. 2009

Tips för körning vid halka

Om ni kör ute i det här vädret - snö och halka - och har en 4-hjulsdriven pickup eller liknande får ni ABSOLUT INTE glömma en liten detalj. Tänker er att ni åker in i ett parkeringsgarage.
Trångt, men varmt och torrt där inne. Med 4-hjulsdriften ilagd går det inte att svänga. Eller det går att svänga på torr betong lite granna, men man hör hur det skriker i däcken och ratten försöker slita sig ur händerna på dig.
Sedan försöker du lägga ur 4-hjulsdriften för att alls ta dig runt i garaget - med tålmodiga medtrafikanter som tutar och gör grova gester mot dig.
Jag satt i en sådan knipa idag. Lyckades till slut få ur 4-hjulsdriften efter en hel del backande och trixane för att få transmission att inte stå i spänn. Om det spänner minsta lilla i transmissionen så får man nämligen inte ur allhjulsdriften över huvud taget.
Det jag har sagt ovan gäller de flesta bilar där man lägger i 4-hjulsdrift med en spak eller ett vred.
Det förstörde så att säga stämningen en liten aning.
Vad jag älskar halka - och se andra stackars bilister försöka slira sig fram genom snömodden!

1 kommentar:

  1. Tycker att du borde installera en ny uppfinning som heter differential på din bil, visst, den är fyrhjulsdriven och därmed lite rundstor, men den verkar väl ändå väl trög. Det eller styrbromsar, (funkar i och för sig inte utan diffen) en väldigt trevlig uppfinning när fyrhjulsstyrningen slutar funka kan jag tipsa om, dock lite tungt att använda på betong.

    SvaraRadera